Sidor

Facebook

fredag 21 november 2014

Torsdagsträning

Med Felino var denna gång med fokus på entréer

Till alla tävlingar är det entré - hade kanske varit lite skönt att bara "poff" så var hunden och jag vid starten :)

Vi värmde först med lite spontankontakt sedan...

Så gjorde vi så här:
Tillsammans laddade vi externbelöning vid matte (och bil) - Felino tar kontakt och vi vänder runt och går mot planen med skyltarna - Felino har ök och engagemang - några kommer emot oss och pratar - Felino håller kvar min kontakt (och jag kvar hans) - "markör=klick och varsågod" så springer vi tillsammans tillbaka till belöning. I detta får jag också - jobba bort från matte så kommer när som markering och vi springer tillbaka :) dubbeltupp

Paus

Igen och denna gång fram och vänta - för man behöver vänta på sin starttur och vara redo men ändå vänta - Starttecken och "markör=klick och varsågod"

Paus

Igen och rakt in på planen bland skyltar, koner, hinder och frestelser - engagerad med kontakt - "markör=klick och lattjobelöning av mig+ bus och skratt" - i slutet på busbelöningen (bara vi inga saker) så vänder jag ifrån Felino som direkt kommer upp och vi cirklar en väldigt kort stund till runt sakerna + han hör sin mattes skratt, innan "markör=klick och varsågod" till matte och belöning! Här kom överraskningsmoment helt plötsligt + vi gjorde inga moment utöver att han skulle frivilligt följa mig + skratt och bus på plan + få tillbaka fokus snabbt igen innan extern belöning!

Slut på träningen

* Helt enligt planen inför: Kontakt spontant och entré och skoj bland skyltar och prylar samt korta effektiva pass för bra kvalitetsträning och fin investering i känslan + "jag kan" inför nästa träning.*

Markör= ngn info som är inlärt och för hunden alltid = rätt belöning på väg. Jag använde klicker idag, men lika bra är tex "ja", "bra", "rätt", "smack" mm
Hunden behöver veta "nu här var rätt nu kommer belöning". Så hunden kan sålla och förstå vad som leder till belöning. Det beteende som ger belöning ökar och ju tydligare jag är på att "ta fotot" att nu gör du rätt så blir vår träning tydligare.

Inga kommentarer: